دانستنی‌های کودک | عروسک روستای ماخونیک
  • کد مطالب: ۲۰۹۰۱۵
  • /
  • ۲۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۸

دانستنی‌های کودک | عروسک روستای ماخونیک

ماخونیک منطقه‌ای کوهستانی است و یکی از اشیای ساده‌ای که در روستا یافت می‌شود و می‌توان با آن عروسک ساخت سنگ است.

امین صادق‌پور - امروز قرار است به روستای ماخونیک مشهور به سرزمین لی‌لی‌پوت‌ واقع در شهرستان سربیشه‌ی خراسان جنوبی سفر کنیم و با عروسک بومی این روستای جهانی و زیبا آشنا شویم.

مشهورترین جاذبه‌ی روستای ماخونیک که این روستا را به همگان می‌شناساند این است که اهالی روستای ماخونیک تا حدود 50 سال پیش کوتاه‌قد بوده‌اند و قدشان بیش از 40 سانتی‌متر نبوده اما امروزه قد اهالی روستای ماخونیک با ازدواج با افراد دیگر در مقایسه با گذشته بلندتر شده است.

خوب است بدانید روستای تاریخی و گردشگری ماخونیک نیز مانند دیگر روستاهای ایران برای خودش عروسکی محلی دارد که نشان می‌دهد مردم آن روستا از چه فرهنگی برخوردارند.

ماخونیک منطقه‌ای کوهستانی است و یکی از اشیای ساده‌ای که در روستا یافت می‌شود و می‌توان با آن عروسک ساخت سنگ است. بنابراین سنگ از مهم‌ترین اعضای عروسک محلی این روستا به شمار می‌رود.

پارچه‌های رنگارنگی که به عنوان لباس به دور سنگ‌ها پیچیده شده‌اند نشان می‌دهند اهالی ماخونیک به شاد بودن در لباس پوشیدن توجه خاصی داشته‌اند.

اگر می‌خواهید با عروسک روستای جهانی لی‌لی‌پوت‌ (ماخونیک کهن) بیشتر آشنا شوید، بهتر است به نخستین موزه‌ی عروسک استان خراسان جنوبی واقع در خانه‌ی تاریخی فروتنی شهر زیبا و تاریخی بیرجند سر بزنید و از خوردن چای زعفرانی همراه با نان لوله‌ی بیرجندی هم لذت ببرید.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.